Polityka zwrotu kosztów
14 dagar frisk-växt garanti
Vi lägger mycket kärlek och omsorg på varje växt som lämnar oss, och det vill vi att du ska känna när du packar upp den hemma hos dig. Därför erbjuder vi en 14-dagars frisk växt-garanti.
OBS: Mellan oktober till april gäller inte garantin utan heatpack!
Om din växt inte mår som den ska inom 14 dagar från att du hämtat ut ditt paket, hör av dig så gör vi vårt bästa för att hitta en lösning tillsammans. Ibland innebär det en återbetalning, ibland en rabatt eller ersättning, vi är flexibla och lyhörda.
För att göra ett garantiärende, skicka följande till [hello@ormbunker.se](mailto:hello@ormbunker.se) inom 14 dagar:
- Orderdatum, kvitto och datum för uthämtning
- Hur du mottog växten (hämtning, leverans, frakt)
- En kort beskrivning av problemet
Bilder (hela växten i krukan samt närbilder på skadan)
Vad täcker garantin?
- Döda växter som inte har planterats om
Vad täcks inte?
- Växter som planterats om inom 14 dagar från mottagandet
- Skadedjur
- Döda eller uttorkade växter som hämtats av annan person än köparen och förvarats i över 7 dagar innan öppning
- Gamla skador efter skadedjur eller döda insekter, eftersom detta ibland förekommer hos odlarna och ligger utanför vår kontroll
- Mindre skador på blad, t.ex. bruna spetsar, revor eller vissna blad, dessa är en naturlig del av levande växters liv
- Växter på rea eller med nedsatt pris
- Försämrat skick p.g.a. felaktig skötsel, hantering efter leverans eller fraktskador där paketet inte hämtats i tid
- Växter som utsatts för andra växter än de köpta från Ormbunker (på grund av smittorisk)
Ångerrätt
Du har enligt lag rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du mottagit din beställning.
Växter
Ångerrätten gäller inte för levande växter. Ormbunker tar inte ansvar för skador orsakade av kyla under leveransen. Kosmetiska skador på växter utgör inte giltigt skäl för reklamation om växten i övrigt är vid liv. Växter på kampanj säljs ofta till nedsatt pris för att de är de sista exemplaren eller har ytliga defekter, dessa är därför inte berättigade till retur eller återbetalning
OBS: Fraktkostnader för eventuell retur samt värmepack (vid vinterleveranser) står köparen för. Växten ska returneras i originalförpackning på samma sätt som den skickades. Vi utvärderar ärendet utifrån det skick växten har när vi får tillbaka den – det ska stämma med bilderna som skickades in.
Vi förbehåller oss rätten att avslå ärenden som inte uppfyller villkoren ovan, men vi gör alltid vårt bästa för att hitta en lösning.
Reklamation av växter
Vill du reklamera en växt? Kontakta oss inom 24 timmar. Vi godkänner inte reklamationer på omplanterade växter. Växten måste vara i originalkrukan med originaljord. Vid transportskada krävs skadeanmälan från transportföretaget samt foton på skadan.
Reklamation av nyttodjur
Reklamationer eller returer är inte möjliga. Dessa är levande varelser och sådana produkter kan inte returneras.
Krukor, ljus och posters
Keramik, ljus och posters som köps via Ormbunkers webbshop kan bytas inom 14 dagar från det att du mottagit varan, förutsatt att de är oanvända, oskadade och i originalförpackning.
Vill du byta en produkt? Skicka tillbaka den till oss, men tänk på att returfrakten betalas av dig som kund.
Innan du returnerar, mejla oss gärna för att kontrollera om den vara du vill byta till finns i lager. Om den önskade produkten inte finns tillgänglig, gör vi vårt bästa för att hitta ett bra alternativ eller återbetala dig.
Byten hanteras inom upp till 7 arbetsdagar från det att vi tagit emot paketet.
Ångerrätt för keramik, ljus och posters
Som konsument har du rätt att ångra ditt köp av keramik, posters och sojaljus inom 14 dagar från att du mottagit varan.
Skicka då ett meddelande om ånger till [hello@ormbunker.se](mailto:hello@ormbunker.se).
Varan ska returneras inom 14 dagar från att du meddelat att du ångrar köpet. När vi har mottagit varan återbetalar vi hela beloppet inom 14 dagar, med samma betalningsmetod som användes vid köpet.
Reklamation av krukor, ljus och posters
Spara alltid kvitto eller orderbekräftelse vid eventuell reklamation.
När du kontaktar oss, beskriv:
- Vad som är fel
- När du upptäckte felet
- Och vad som hänt som gör att du vill reklamera varan
Vi återkommer med besked inom 14 dagar från att vi mottagit din reklamation.
Om reklamationen är giltig ersätter vi dig genom att laga, byta ut eller återbetala produkten. Hämtas inte ersättningsvaran inom 14 dagar, avslutas reklamationsärendet.
Reklamationer utan kvitto eller bevis på köp hanteras inte.
Jord
Du har rätt att returnera påsar med jord inom 14 dagar från köpet, så länge de är oöppnade, oskadade och i originalskick.
Vill du returnera jord? Kontakta oss först på hello@ormbunker.se](mailto:hello@ormbunker.se). När vi bekräftat att produkten är i rätt skick, gör vi en återbetalning via samma betalningsmetod som du använde vid köpet.
Läs gärna instruktionerna på jordpåsen innan du skickar tillbaka den, och hör av dig om något känns oklart.
Ej uthämtad beställning
Kunden ansvarar för att ange korrekta leveransuppgifter. Om beställningen inte hämtas ut på grund av felaktig information tillkommer kostnad för returfrakt.
Vid ej uthämtad beställning debiteras en returavgift på 250 SEK. I sådana fall görs ingen återbetalning.